måndag 2 januari 2012

Graviditets vecka 27

Är nu i vecka 27 plus 1! Förstår inte var tiden har tagit vägen! Men snart är vårt lilla underverk hos oss =) <3








Barnet
Barnet är ca 30 centimeter i sin fulla längd och väger ca 1.2 kg. Barnets ögon öppnas efter att ha varit stängda en tid. Det övar att öppna och stänga ögonen. Lungorna är i princip färdigutvecklade. Hörseln utvkeclas mer och kan hoppa till vid kraftiga ljud eller snabba rörelser från mamman. ( Stackars mitt lilla barn som får leva med ständig ljudvolym från sin mamma...hahahaha, fast det är väl bra att den vänjer sig =)


Mamman
Nu är det bara en tredje del av graviditeten kvar. Livmodern fortsätter att växa och du kan känna tyck mot bröstkorgen ( Jo tack det har jag märtkt ;)
Du kan känna en liten fot som trycker mot magen. I bland tar barnet spjärn och prövar sina krafter. Du kan känna hur barnet svarar när du tycker tillbaka ( ja så himla häftigt)
Den tunga magen gör att det blir jobbigare för ryggen. Nästan hälften av alla gravida kvinnor har ont i ryggen någon gång under graviditeten och i den här veckan får många ont. (Har bara ont i ryggen när jag sitter ner för länge, för övrigt börjar jag känna mig som en blandning mellan en 80-årig tant och en bumbibjörn ;) Nä jag ska inte klaga för jag mår faktiskt ganska bra....det är mest att jag känner mig otymplig, kan inte röra mig på samma sätt som i vanliga fall. Glömmer hela tiden att magen är där så stackars bebis som fått sig en del törnar när jag gått in i grejer med magen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar