torsdag 5 juli 2012

Förlossningen!

Mina värkar började på morgonen ca kl 9 söndagen den 25/3. Till början med kändes det bara som lite mensvärk (för de som vet hur det känns ;) Så jag sa till Fredirik att i dag ska vi födda barn :)! Och han blev överlycklig! Äntligen var det dax! Fredrik är som ett litet barn när det gäller presenter och överraskningar! Han vill alltid öppna en eller två julklappar dagen innan julafton hihihi! Så redan när jag var i v 30 så tyckte han att hon kunde komma så att vi fick se vad det var för ett litet underverk =)hahahah!

Värkarna blev starkare under fm, så kl 11 ringde vi mamma som kom och hämtade Emilia kl 13. Fredrik bad mamma köpa med massa godis och läsk som han kunde ha under förlossningen för han trodde det skulle ta lång tid! Jag duschade, åt lite och packade ihop de sista sakerna! Fredriks mamma hade sovit här på natten så hon tog hand om Emilia fram till det att mamma kom! Ca kl 15 började det göra mer och mer ont! Så vi tänkte att vi åker hem till F mamma (som bor vid sjukhuset) så åker vi in när det är dax! Men under bilresan hem till henne så trodde jag att jag skulle dö! Inte det roligaste att åka bil när man har starka värkar! Så det blev ändrade planer, vi åkte direkt till förlossningen istället!

När vi kom in blev vi varmt välkomnade! Till min stora lättnad fick vi en jätte kär och erfaren barnmorska!
Hon undersökte mig och jag var nästan inte öppen någonting, kl var då 15.30! Vadå att jag blev paff, jag hade ju så fruktansvärt ont! Så då trodde vi att hon skulle skicka hem oss men det gjorde hon som tur var inte! Hade värkar med ca 3 min mellanrum! Istället skickade hon ut oss på en promenad! Vi fick max vara ute en timme sen skulle vi komma tillbaka!

Det är den värsta promenad jag någonsin varit med om!!!! Fredrik hade inte ätit så vi gick till kiosken på Carl gustavs väg. Och ni som känner till Malmö vet att det inte är så lång bit från förlossningen! Det var ju en söndag och fint väder dessutom så där var mycket människor ute :-/ På vägen till kiosken blev mina värkar hemskare och hemskare och tätare och tätare! Varje gång jag fick en värk så slängde jag mig på Fredrik och försökte andas mig igenom dem så gott jag kunde! Men det blev en del svärord och rätt så höga stönande  emellanåt! Så ni kan ju tänka er hur folk glodde ;)! Trodde jag skulle dö flera gånger eller svimma av smärta! 

Väl framme vid kiosken så var det så klart fullt av folk där inne! Väldigt kul!! När Fredrik väntade på att beställa så fick jag så klart en jävulsk värk så jag fick slänga mig ut och ställde mig mot husväggen och försökte stöna så tyst jag kunde för att folk inte kulle titta för mycket! Undertiden jag står där och stönar kommer F ut och frågar: Gumman kan jag ta en schnitzel med pommes och bearnaisesås? Jag kunde inte svara honom för jag hade så ont så jag bara tittade på honom och fortsätter försöka ta mig igenom värken! Jag säger bara! Om blickar kunde döda!! hahahah! Hade jag kunnat så hade jag nog strypt honom ;) F svarar: Jag tar en hamburgare istället gumman!!!! hahaha! Det var tur för honom ;) Han åt den så fort han kunde!


 På tillbaka vägen gick vattnet! Trodde först att jag kissade på mig ;) Som tur var så hade jag fått värsta snygga blöjan, annars hade det inte varit så kul! Hade värkar med ca var annan minuts mellanrum! Usch vad jobbigt det var att gå tillbaka!!

 Vi var tillbaka kl 16.30. Barnmorskan frågade mig vad jag ville göra eller om jag behövde något smärtstillande. Jag ville gärna duscha varmt för det tyckte jag hjälpte väldigt bra förra gången. Så jag var väl i duschen ca kl 17.00. Och där stod jag lite mer än en timme! Trodde nästan jag skulle svimma av värmen i duschrummet! Hade så varmt vatten så att magen var knallröd!!! Men gud vad bra det hjälpte mig igenom värkarna! Barnmorskan var i rummet hela tiden! Kändes jätte tryggt! Till slut orkade jag inte mer, jag kände att nu måste jag ha lustgas eller något annat! Mitt största bekymmer var hur jag skulle hinna torka mig och ta mig till sängen där lustgasen fanns utan att hinna få en värk! Och det var inte lätt ska ni veta! Jag slängde mig stående över sängen och skrek: LUSTGAS!!!!!!!! Jag hann precis!!! KL var ca 18.15 när jag låg i sängen med lustgasen! Och den hjälpte lite grann! Fick hallucinationer denna gången oxå men inte lika kraftiga som förra gången! Hade mer kontroll över lustgasen och sen fick jag dessutom mycket hjälp av barnmorskan! Utan lustgasen och barnmorskans hjälp hade jag inte överlevt! Barnmorskan undersökte mig ca kl 18.20 och jag var då öppen 6-7 cm! Och jag tänkte va fan inte mer!!! Jag kommer inte klara det här om det ska ta så lång tid till!!! När hon hade undersökt mig sa jag att jag måste ha allt smärtstillande ni har!!!! Men hon sa att det var för sent! Vadå för sent!!!! Det kom en del svärord men jag var mycket lugnare och sa inte lika fula ord som med Emilia till F stora lättnad ;) Men nu i efterhand förstod jag varför jag inte fick något annat smärstillande! För en kvart senare var hon ute! 

Jag kände ganska fort där efter att jag behövde krysta så jag krystade lite och så vipps var jag öppen 10 cm =) och på tre krystvärkar kom vår underbara lilla Alicia! Hon föddes kl 18.34! Så allt gick med en rasande fart! Hur mycket godis och läsk tror ni F hann med att äta och dricka hahahaha?!!!

Det var så häftigt att få en possitiv upplevelse denna gången! Kände mig som en super kvinna som lyckades födda ut henne så "bra"!! Så detta kan jag nog göra om en gång till ;) Vi får väl ha en liten kille oxå ;)


Njuter av varje minut med mina 2 underbara tjejer! Älskar de så otroligt mycket! Finns inte ord som kan beskriva det! 
<3

4 kommentarer:

  1. Fantastisk att det blev så bra Louise, jag är jätteglad för din skull! NR 3 ser vi fram emot, kanske det blir hemma...;)
    Kram, och jag behöver ju inte säga att du ska njuta, det verkar du göra i stora drag!
    Kram Sanna

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig läsning, log hela tiden. Ha det gött. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Sanna: Ja verkligen =) och tack! Du kanske vill förlösa mig hemma nästa gång ;)) Men kan man få lustgas då? Sköt om dig!! Kram

    Eva: Tack! Kul att höra! Ha det gött själv! Kram

    SvaraRadera
  4. Läste detta inlägg via mobilen men lyckades inte kommentera..
    Älskar att läsa förlossningsberättelser, alla är så olika men slutar alltid lika underbart :)
    Av någon anledning så satt jag och höll andan när jag läste :P
    Fy katten för att behöva ge sig ut och promenera.. Det är min fasa, att jag ska komma in för tidigt så att de antingen skickar hem mig eller säger att jag ska gå ut på promenad.. :/
    Men jag ser absolut fram emot förlossningen! :)

    SvaraRadera