söndag 8 juli 2012

Torticollis

När Alicia var 3 v gammal så upptäckte vi till vår stora fasa en stor knöl på hennes hals. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv! Hann tänka tusentals hemska tankar! Vi åkte direkt in till barnakuten! Jag bara grät hela tiden! Var ju rädd för att det var någon typ av cancer! Jag och Fredrik sa inte ett ljud till varandra i bilen på väg dit! Det fick inte hända vår älskade lilla skatt någonting! Det borde inte få hända ett enda barn något ont!!!!
Vi fick vänta ca 3 timmar innan läkaren undersökte henne. Det var en jobbig väntan innan han kom, det ändes som flera dagar!
Till vår stora lättnad så trodde han att det var en blödning i halsmuskeln som man kan få av Torticollis vilket betyder sned hals på latin, detta beror på att muskeln i halsen är förkortad och/eller spänd. Detta kan barnen få om de legat trångt i magen eller fått sig en "smäll" under utdrivningsfasen.
  Han sa att vi inte behövde oroa oss och han kunde garantera att der inte var cancer, men han tyckte ändå att hon skulle genomgå ett u-ljud för att fastställa vad det var. Han trodde vi kunde få en u-ljud tid nästa dag men istället fick vi vänta en vecka innan vi kom till :(( Det är min/vår värsta vecka i vårt liv!!!

Häl ligger hon och väntar på att få göra ultraljud.

När vi väl var där så visade det sig att det var som läkaren hade trott! Det var muskeln som var förtjockad/förkortad! Jag kunde inte sluta gråta av lycka och lättnad!!! <3<3<3 Vi är så lyckligt lottade som har två friska barn!! Tror och hoppas att jag värderar livet annorlunda efter detta! Man fick sig verkligen en tankeställare! Jag försöker verkligen njuta av varje minut jag har med mina barn! <3


Så här såg den ut :/  Så ni förstår kanske varför vi blev rädda!!Denna knölen kallas tydligen sternomastoidtumor och uppkommer ett par veckor efter födseln! Och det förklarar varför vi inte uppmärksammat den tidigare. Det ända vi har tänkt på är att hon gärna har velat vrida huvudet åt ett håll men det har ju haft sin förklaring!

Nu går jag på sjukgymnastik med henne vilket innebär att jag gör två slags tänj övningar varje dag. Nu är knölen nästan helt borta och träningen har gett gott resultat! Nu kan hon vrida huvudet åt höger vilket hon inte kunde tidigare  =)

Kram <3

3 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att man får tusen tankar, usch.. Det är det värsta man kan tänka sig, att något skulle hända ens barn. Vilken tur att det inte var något att oroa sig över :)
    Snart ses vi, ska bli så kul!!!!
    Cissi tycker det ska bli jättekul att träffa dig och barnen :)
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att hon tycker det! Det tycker jag oxå =)
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Hej
    Hur lång tid tog det för knölen att försvinna?

    SvaraRadera