lördag 7 juli 2012

Känslor och tankar inför att bli 2 barns mamma!

Tänkte berätta om mina känslor och tankar innan Alicia föddes och de första dygnen efter det att hon var född. 

 Jag hade mycket tankar inför att få ett barn till! Emilia har ju varit vårt/mitt allt de sista 2 åren så det var svårt på något konstigt vis att föreställa sig att älska en person till lika mycket! Rädsla för att klara av att ta hand om två barn och hur Emilia skulle reagera på att bli storasyster och inte längre få precis all uppmärksamhet!

När Alicia föddes var det kärlek vi första ögonkastet <3 men det var inte samma överväldigande känslor som när Emilia föddes. Och det tror jag beror på att man hade varit med om det en gång tidigare så man visste lite mer vad man hade att vänta! Första gången var allt nytt och det var så många känslor på en gång! Vet inte riktigt hur jag ska förklara det! Kanske någon förstår hur jag menar?! Ni får inte misstolka mig nu, för jag älskar mina barn lika mycket =)
Att föda dessa två flickor är det bästa jag varit med om och kommer vara med om! <3 Är så tacksam att just dessa två har valt oss som föräldrar! De två gör mig så ofantligt lycklig!

Jag minns hur vi satt på förlossningssalen och bara tittade på Alicia och beundrade henne! Vi sa inte ett ljud till varandra på flera minuter! Nu var vi 2 barns föräldrar! WOW vad häftigt!

Vi stannade på familje BB ett dygn! Och under det dygnet njöt jag av varje minut jag hade med Alicia för jag visste att snart var vardagen här! Och den var jag väldigt rädd för! Jag hade mycket ångest över att komma hem! Mycket av ångesten grundade sig nog i rädsla för hur vi skulle klara av 2 barn och dåligt samvete jämtemot Emilia på något sjukt sätt! Nu skulle jag "dela" min kärlek till två barn! Jag var rädd att Emilia inte skulle förstå att jag älskade henne lika mycket fortfarande fastän jag helt plötsligt hade en till att älska!
Men till min stora lättnad gick första mötet mellan Emilia och Alicia jätte bra och så har det forsat! Emilia ville pussa och krama henne direkt!

Först fattade nog inte Emilia att Alicia skulle följa med oss hem men väl hemma så började hon nog så småningom förstå det! Emilia brydde sig inte om Alicia så mycket till en början. Det var nog först när Emilia fick "hjälpa" till och byta blöja på Alicia som hon accepterade henne =) hihihi!

Emilia är en stolt storasyster och hon älskar verkligen Alicia! Inga slag eller nyp har inträffat än så det känns positivt. Dock kan det bli lite hårda kramar och pussar ibland! hihihi men det är menat med kärlek!
Emilia har tagit det hela jätte bra! Hon har blivit lite mer mammig men ingen avundsjuka direkt! Så himla skönt! 

Det första Emilia gör på morgonen är att leta upp Alicia för att säga god morgon och pussa på henne =) lika dant är det när hon kommer hem från dagis! Sen glömmer hon aldrig att säga god natt till henne heller =) Hon är för söt! Emilia vill även gärna visa allt hon kan för sin lillasyster hihihihi! "Titta Akiss vad Emilia kan" säger hon väldigt stolt!

Så allt har gått så mycket bättre och lättare än vad jag hade hoppats på! Vi har fixat detta bra! Men visst är det tufft många gånger oxå det får man inte glömma! Vissa dagar vet jag inte hur många gånger jag får räkna till 10 eller mer ;)) hahahaha! Sen tar allting mycket längre tid. Att göra vid oss tre tar ca 3 timmar! Men om jag tänker efter så tog det nog lika lång tid för bara mig och Emilia oxå när hon var bebis hahaha! Skillnaden är väl att jag har lite mer rutin nu och jag stressar inte upp mig lika lätt! Man har ett annat lugn! Bara Emilia skrek till lite när hon var bebis så var jag direkt där och kollade henne eller tog upp henne!

Hade varit jätte kul att få höra era tankar och förväntningar inför att få sitt andra barn och hur det sen blev!


Mina älsklingar




Kram <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar